- De verkoop van Tesla’s is sinds begin dit jaar teruggelopen in Nederland.
- Opvallend is wel dat de zakelijke lease van Tesla’s nog niet echt in populariteit lijkt te dalen.
- Volgens leasebedrijf Athlon staan zowel de Model 3 als de Model Y nog altijd in de top 3 van meest gekozen zakelijke leaseauto’s.
- Lees ook: Tesla-schaamte waart rond onder Nederlandse particulieren: ‘Elon Musk is radicale maniak’
Ook in Nederland lijkt de verkoop van het aantal Tesla’s terug te lopen. Vorige week bleek dat de elektrische auto’s in verschillende Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk, nog maar moeilijk te slijten zijn, sinds CEO Elon Musk van Tesla zich zowel in de VS als in Europa op het politieke speelveld begeeft.
Volgens branchevereniging BOVAG liep de verkoop van Tesla in januari en februari licht terug in Nederland. Afgelopen februari werden er 983 Tesla’s op kenteken gezet, tegen 1.286 stuks in dezelfde maand een jaar eerder. Ofwel ongeveer 300 minder.
Ook op de zakelijke leasemarkt is een lichte daling van het aantal bestelde Tesla’s te zien, aldus leasebedrijf Athlon. Toch is het lastig om hier al harde conclusies aan te verbinden.
Athlon wijst op de veranderende belasting- en subsidieregels. Ook zou het kunnen dat potentiële Tesla-klanten wachten op nieuwe modellen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de nieuwe Model Y.
Tesla nog altijd in top 3 zakelijke lease
Opvallend is dat de Tesla voor de zakelijke leasers nog altijd een populaire keuze is. Zo populair dat de Model 3 en Model Y van Tesla nog steeds in de top 3 staan qua offerteaanvragen en orders bij Athlon in 2025. Op nummer één staat de Skoda Elroq.

Volgens Athlon kunnen werkgevers in hun mobiliteitsregeling automerken uitsluiten, omdat een merk bijvoorbeeld niet past bij de uitstraling van het bedrijf. Maar Tesla ondervindt hier nog geen problemen van. Integendeel, werkgevers blijven voor het automerk van Musk kiezen.
In Europa heeft Tesla wel te maken met toenemende concurrentie. Merken als Volkswagen en Renault zien hun verkoop van elektrische voertuigen stijgen, maar Athlon ziet ook dat Chinese modellen als BYD en Polestar terrein winnen op de Nederlandse markt.